Geniş, Geniş Bir Deniz | Deli kadının deli kızının öyküsü

Jane Eyre’yi neden bir türlü sevemediğimi bilmiyorum. Aslına bakarsak o benim severek okuduğum karakterlerin genel özelliklerini taşıyor. Hatta şöyle diyelim Jane Eyre romanı ilk feminist romanlardan biri olarak anılıyor. Acılarla dolu geçmişine rağmen, o dönemin ataerkil şartlarında kendi ayakları üstünde duran bir karakter o. Güzel değil, alımlı değil, seksi değil, sadece zeki. Şimdi içinizden diyorsunuzdur, blogger hanımcığım – rumuzuma bir türlü alışamadım- sen pasif karakterleri sevmiyordun. İşte mücadele eden bir kadın, bunu neden sevmiyorsun, diye.

Bilmiyorum işte, muhtemelen romandaki göze batan sömürüden hoşlanmayışımdandır. Üzen roman veya filmlerden hoşlanan bir yapım yok. Ee Jane Eyre’in nasıl bir kitap olduğu da ortada hani. Kızı üzüyorlar, üzüyorlar, yetmiyor bir daha üzüyorlar. O kadar üzüyorlar ki sonunda “Yeter artık be!” diyorsunuz, umursamıyor. Yine üzüyorlar.

Aslında konu Jane Eyre değil biliyorsunuz, değil mi? Sırf lafı uzatmaktan hoşlandığım için kırk saattir konunun etrafında dönüp dolaşıyorum yoksa size Jane Eyre kitabındaki kenara itilmiş karakterden bahsedeceğim. Hani film yorumunda da bahsetmiştim, Antoinette Mason.

Diğer kadın. Gizemli ve deli kadın.Roman boyunca çıkardığı seslerle ürküten kadın. Jane Eyre’in hayatındaki karanlık. Mr Rochester’ın ilk karısı.

Hikayeyi yanlış biliyor veya tamamen popomdan uyduruyor olabilirim. Bunu yapabileceğimin farkındayım, bu yüzden size kitabın yazılış hikayesi hakkında çok detay vermeden Jean Rhys’ın Jane Eyre romanındaki bu karakterden çok etkilenip onun hayat hikayesini yazma ihtiyacı duyduğunu söyleyeceğim. Adam yazmış, öyle bir yazmış ki bana Jane Eyre mi yoksa Antoinette Mason mı, diye sorsalar.

Antoinette Mason’ın hikayesi çok daha etkileyici derim. Eh, bu benim fikrim tabi. Jane Eyre fanatikleri bana kızmasınlar. Sezercik ve Güllüşah’ı da herkes severdi ama ben bir türlü ısınamamıştım çocuklara.

Jean Rhys, Antoinette’in hikayesini en başından anlatmış. Irkçlığın kol gezdiği adalarda, her geçen gün daha da deliren annesiyle geçiriyor Antoinette çocukluğunu ve ilk gençliğini. Deli kadının, deli kızı diyorlar onun için.

Bir yangın sonucu değişen işler sonucunda hayatına Mr. Rochester giriyor.  Çabucak halledilen nikahlarından sonra, Rochester’ın kulağına gelen sözler sonucunda karısını yalnız bırakışını izliyoruz. Kitabın en iyi yanlarından biri belki de bu, hikayeyi Rochester’ın gözünden de okuyabiliyoruz. O dönemin düzeninde toplumun dedikoduları sonucu karısından soğuyan bir adam Rochester.

Karısını yalnızlığa terkedip, onu yalnızlık ve terkedilmenin acısıyla delirten bir adam. şimdi eğri oturup doğru konuşalım. Ben genellikle okuduğum romanların erkek kahramanlarını seven bir tipim hatta insanların “Yuh arkadaşım, ne buluyorsun o odunda? bak ne güzel diğer karakter düşünceli, sevgi gösteriyor vs” şeklinde tepkiler vereceği. Düşüncesiz, sert, aldırmaz karakterlerdir.

Normal bir kadın olabilecekken, geçmişinden güç alarak çok güçlü bir kadın karakter olabilecekken. Öfke ve yalnızlığın pençeleri arasına bırakılıyor Antoinette, küçücük bir odada delirmeye mahkum ediliyor. Deli kadının deli kızının düzelebileceğine kimse inanmıyor.

Sonrası malum, hikayenin devamını Jane Eyre adlı romandan okuyoruz zaten. Jean Rhys bize bir kadının koskoca şatoyu yakma sebebini anlatıyor. Atılan çığlıkların sebebini.

Geniş, geniş bir deniz, mutluyken okunacak kitaplardan değil ya da şöyle söyleyeyim. Arkadaşım ben dramı, üzüntüyü kaldıramıyorum. İçim parçalanıyor, diyorsanız.

Aman ha, derim. Sakın okumayın bu kitabı. Zira Jean Rhys’ın kalemi çok kuvvetli, öyle kuvvetli ki bir süre sonra kendinizi hikayenin içine düşmüş gibi hissediyor. Duygularınıza hakim olmakta güçlük çekiyorsunuz.

“Geniş, Geniş Bir Deniz | Deli kadının deli kızının öyküsü” üzerine bir düşünce

Yorum

